Get In Touch
Gamle Forusveien 20 4033 Stavanger
[email protected]
+47 46 415 415
Back

Illustrasjoner og merkevaredesign

Hva er illustrasjoner, og hvorfor brukes de i design?


Når vi snakker om illustrasjoner, tenker du kanskje på alle slags bilder, tegninger, eller til og med fotografier du ser på nettsider, i magasiner, på bannere, eller brosjyrer. Men det er litt mer spesifikt enn det. La oss dykke dypere inn i hva som faktisk regnes som en illustrasjon og hvilken rolle den spiller i merkevaredesign.

Hva er en illustrasjon?

En illustrasjon er et visuelt bilde som er knyttet til tekst. Den forklarer og utdyper innholdet ved hjelp av visuelle bilder.

Illustrasjoner fungerer som en logisk fortsettelse av teksten eller som en tolkning av den. I design utfører illustrasjoner praktiske oppgaver. For å forstå definisjonen og rollen til illustrasjoner bedre, kan det være nyttig å sammenligne dem

med vanlige bilder.

Hvorfor er et enkelt bilde ikke alltid en illustrasjon?

La oss si at vi ønsker å forstå prosessen med koking og fordampning av vann i detalj. Et enkelt bilde av en beholder med kokende væske gir oss ikke mye nytte. Men hvis vi åpner en fysikkbok, vil vi finne en beskrivelse av denne prosessen, støttet av illustrative bilder.

I en illustrasjon er alltid en dypere mening. Når vi ønsker å illustrere noe, prøver vi å vise en tekst, kanskje kompleks å forstå med ord, i en annen form, i grafikk. Illustrasjoner hjelper oss å se og forstå bedre det som diskuteres i teksten, enten det er en situasjon, en historie, en prosess, eller utseendet på noe. I noen tilfeller kan en illustrasjon til og med stå alene, uten tekst, for å formidle informasjon.

Bilder, tegninger, fotografier – dette er kunstneriske elementer som gjør tekststrukturen mer variert og tiltalende, de tiltrekker seg leserens oppmerksomhet, så man ikke overbelastes med bare tekst.

Men de bærer ikke nødvendigvis nyttig informasjon relatert til innholdet i artikkelen eller nettsidens tema.

Samtidig kan et bilde, en tegning, et fotografi eller et diagram bli en illustrasjon. Så snart et grafisk element plasseres innenfor en kontekst og hjelper leseren til å forstå og tolke teksten bedre, blir det en illustrasjon.

Hvilken nytte har illustrasjoner?

Hvorfor fokuserer vi på begrepet og essensen av illustrasjoner? I alt materiale på vår blogg snakker vi om grafisk design som et verktøy for å fremme og utvikle virksomheten og tiltrekke publikum til selskapet. Illustrasjoner kan også spille en viktig rolle i denne sammenhengen. Her er noen av fordelene de tilbyr:

Gjør innholdet mer forståelig.

Vi har allerede snakket om illustrasjoners synlighet som deres hovedkarakteristikk. Men dette er også en klar fordel. Tekstdelen kan være ganske omfattende, med intrikate beskrivelser og spesifikasjoner, og det kan være vanskelig for folk å umiddelbart fordøye alt dette. En illustrasjon kan presentere det nødvendige bildet med ett blikk. Til slutt etableres en forbindelse med merket.

Aktiverer følelser og emosjoner.

Og nettopp de som ble forsøkt formidlet i teksten. Når du leser en tekst, kan du ikke alltid forstå den emosjonelle meldingen fra forfatteren riktig. En illustrasjon fjerner tvetydighet og mulig misforståelse fordi den viser et klart bilde som ikke trenger å bli forestilt, bare matchet med det skrevne.

Blir værende i minnet.

Vi tenker for det meste i bilder. Teksten kan være lett å forstå og fullstendig klar, men den vil likevel ikke være spesielt minneverdig. Men illustrasjonene har en stor sjanse. Når du ser kvalitetsinformative bilder når du blir kjent med et merke, kan en kunde henvende seg til teksten for å klargjøre detaljer og ikke studere den fullstendig. De viktigste fordelene for seg selv på dette stadiet vil han få gjennom illustrasjoner.

Hjelper med å skille seg ut.

Som et resultat: Sammen med andre viktige elementer i merkevarebygging, overfører illustrasjoner unikhet

og en personlig tilnærming. Klienten blir fornøyd: de har blitt tatt vare på, alt har blitt forklart og vist, og kanskje til og med underholdt. Hos andre er det ikke slik, de har ikke tenkt på å presentere produktet på en visuell måte. Og dermed blir ditt merke allerede en prioritet for publikum.

Til slutt er det viktig å være oppmerksom på et viktig aspekt ved bruk av illustrasjoner i prosjektene dine. Som vi allerede har nevnt, kan illustrasjoner være fotografier, tegninger og annen grafikk. Alt dette, inkludert det du kan finne på aksjebilder, på andre selskapers nettsteder, eller bare i søk, må du huske på opphavsrettigheter: bilder er intellektuell eiendom til forfatterne. Bruksvilkårene deres varierer, og i hvert tilfelle er det nødvendig å avklare for å unngå krav fra forfatteren og ikke bli involvert i rettssaker.

admin
admin

This website stores cookies on your computer. Cookie Policy